sisältöön »
Pitkospuut Kurjenrahkan kansallispuistossa

Pöytyän historia

Alueen historia ja nykypäivä

Nykyisen Pöytyän kunnan muodostavat entinen Karinaisten kunta (kuntaliitos vuonna 2005) ja Yläneen kunta (2009). Laajassa kunnassa on kolme taajamaa: Kyrö, Riihikoski ja Yläne. Pöytyän on mainittu ensimmäisen kerran kirjallisissa lähteissä 1319. Karinaisten kunta perustetiin 1872 erottamalla saarnahuonekunta Marttilan kunnasta. Pöytyän ja Karinaisten kunnat yhdistyivät 1.1.2005 Pöytyän kunnaksi. Yläne on säilyneissä asiakirjoissa mainittu ensimmäisen kerran 1392, mutta kiinteää ja vaurasta asutusta on ollut jo vuosisatoja aiemmin. Yläne on ollut Pöytyän kappeli, joka itsenäistyi 1869. Lähes 140-vuotisen itsenäisen taipaleen jälkeen Yläne ja Pöytyä yhdistyivät jälleen 1.1.2009.

Aurajoki virtaa keskellä kuntaa kuten myös valtatie 9 ja kantatie 41. Aurajoen matkailutie on seitsemänkymmentä kilometriä historiallista kansallismaisemaa Oripäästä Turkuun ja välillä ovat Pöytyän, Auran ja Liedon kunnat. Historiallisen tien varrelta löytyvät mm. Riihikosken Vehnämylly ja Pöytyän Museopappila.

Kyrössä maiseman rungon muodostaa Tarvasjoki, joka saa alkunsa kunnan koillisosista. Joki virtaa idästä länteen, mutta kääntyy sitten Kyrön taajaman eteläpuolella jyrkästi kohti etelää laskeakseen Paimionjokeen. Tarvasjokea seurailee vanha maantie. Kunnan länsiosan asutus on keskittynyt Yläneenjoen laaksoon, jossa asutusta on ollut ikiajoista asti: Anivehmaan rikas kalmisto kertoo 700–1000-luvun varakkaasta maatalousyhteisöstä, ja Yläneenkartano, nykyinen Vanhakartano, on noussut historian lehdille pian sen jälkeen. Pöytyällä on niin historiallisia kohteita kuin taidekohteita: ITE-taiteilija Kyösti Iitin Enkelipuisto ja taideprojekti, ajalle koti  Khronoksen talo.

Pöytyän kulttuurihistoriallinen polku esittelee kunnan kulttuurikohteita.

Pyhäjärven rannalla Yläneellä on Suomen paras tanssilava Valasranta.

Pöytyä on moderni maaseutukunta, jossa on paljon innovatiivista yritystoimintaa. Esimerkiksi Hydoring, Rintalan tila ja Myssyfarmi.

Historiatietoja  Pöytyästä:

Pöytyän kunnan historia 1865-luvulta Euroopan Unioniin liittymiseen, 1995, saakka julkaistiin itsenäisyyspäivänä 6.12.2003. Kirja on myynnissä Pöytyän kunnan Kyrön toimipisteessä ja Riihikosken toimipisteessä.

”Kartanoita ja korven kansaa, Yläneen historianälkävuosilta 2000-luvulle” ilmestyi 2001. Myynnissä myös Kyrön toimipisteessä.

Pöytyä on tulevaisuuden kunta, jossa yhdistyvät luonto ja hyvät palvelut. Kunta on rakentanut omalle maalleen Kurjenrahkan kansallispuiston viereen parkkipaikan luontoliikkujille ja paikallnen seppä teki Kurjenrahkan portin.

Sydämellisesti tervetuloa Pöytyälle!

Pöytyän kunta